Projektets namn:
”Att utveckla och lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik”
Projektets mål:
Projektets mål är att genom olika pedagogiska strategier låta barnen utveckla kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Detta förenar X-kommun och X-skolans kvalitetsmål som är entreprenörskap med skolans demokratiuppdrag. Att entreprenörskap och teknik går hand i hand kan tyckas självklart men tyvärr har inte teknikämnet inte fått den plats i undervisningen som sig bör. Genom att låta eleverna lära genom tydliga teman som exempelvis brist på rent vatten, brist på sanitetssystem och hur tekniken har hjälpt mänskligheten genom historien samt hur tekniken kan hjälpa oss i framtiden är förhoppningen att eleverna lättare ska tillgodogöra sig undervisningen. Tanken är att detta ska inspirera elever och lärare på skolan att arbeta mer med teknikämnet i skolan. Samt att uppfylla målen för teknikämnet i skolan.
X- kommun skolplan (2009-2012) påbjuder att ”Xs skolor skall utveckla kreativa och motiverade barn och ungdomar. Barns medfödda nyfikenhet och upptäckarglädje stimuleras och utvecklas i alla skolformer. I skolan möts man med tillit och respekt. Barn och ungdomar får möjlighet att ta ansvar för och inflytande över sitt eget lärande. Lust till lärande stimuleras”.
Tyvärr är inte tekniken synlig inom X-skolans verksamheter på grund av att lärarbehörigheten inom teknikämnet är lågt. Genom att arbeta tematiskt hoppas vi kunna underlätta för lärarna och stimulera nyfikenheten för teknikämnet. För utan engagerade lärare kommer inte teknikämnet att få sin rättmätiga plats. Förhoppningen är att X-skolan genom sitt arbete med teknik i skolan kommer att bli en förebild för hela X- kommun och alla de norra kommundelarna i Örebro län som kommunen samarbetar med.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla kunskaper om tekniken i vardagen och förtrogenhet med ämnets specifika uttrycksformer och begrepp. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar (Lgr11).
I relation till kommande läroplanen Lgr 11 (2010) vill X-skolans personal, med Ulrika X som ledande inspiratör, få chansen att utveckla skolans teknikundervisning.
Konkreta Mål
-Att utforska äldre tekniska system och komma med nya tekniska lösningar för hur kulturreservatet Pershyttan kan utvecklas. Detta i samarbete med Örebro Läns Museum som driver det bevarande arbetet av området. Pershyttan är en unik gruvindustri där gruvor, hytta, vattenhjul och stånggång samt veteranjärnväg samlas inom ett mindre område. Genom detta arbete lär eleverna också en rad tekniska begrepp så som tillmakning, gråberg, anrikningsverk, sovring, masugn, slagg etc. Eleverna ska fundera på hur dessa teknikval har påverkat våra liv idag. Detta ska resultera i en offentlig utställning.
-Att genom temaarbete öka intresset för teknikiska lösningar som hjälper människor i problem kommer skolans arbete med värdegrunden att konkritiseras och förankras.
-Samarbete med företag på orten. Flera av industrierna på orten arbetar med sådant som anknyter till den lokala gruvindustri historien. Företag som Sandvik och Orica Mining services hoppas X-skolan kunna besöka och knyta till sin verksamhet under en längre tid.
-Att bli inspirationsskola för alla skolor inom kommunen samt den norra länsdelen. Ge föreläsningar under kompetensdagar för lärare och anordna en webbsida specialiserad för teknik i skolan på X-skolans webbplats.
-Vidareutveckla skolans firande av Nobel. Nobeldagen firas varje år på skolan. Firandet innehåller alla moment som det riktiga nobelfirandet. Bland annat utdelas det ett teknikpris till en elev på skolan. Nobelfesten är det största evenemang som sker på skolan under läsåret. Genom att vidareutveckla nobelfirandet kan teknikämnet få ta mer plats inom skolarbetet. Genom att lyfta teknikämnet som ämnesövergripande blir det synligt för båda barn, elever och föräldrar.
-Låta lärarna fortbilda sig inom teknikämnet och därför behövs det avsättas pengar till vikarier.
-Samarbete med Örebro universitet. En av lärarna på skolan arbetar deltid som lärarutbildare inom teknik och Gyttorpskolan önskar ta del av det robotteknik projekt som universitetet bedrivit via ovannämnda lärare. För detta behövs material. Samt önskas det kunna ”låna en forskare” som kommer och berättar om sin forskning runt och om teknik.
-Köpa in aktuellt och användbart material som ska hjälpa läraren att lära teknikämnet inom sitt berörda skolår samt fritidshem.
-Lyfta fritidshemmet som en utmärkt plats att ålderblandat och lustfyllt lära teknik.
Hur ska pengarna användas?
1. Det behövs vikarier för att täcka upp för den ökade planeringstid som kommer att behövas.
2. Deltagande inom teknikkonferenser samt etablerande av kontakter med företag och universitet.
3. Till föreläsningar och för att kunna besöka och kunna ta emot andra intresserade skolor till vår skola.
4. Inköp av material så som litteratur om tekniska system, skalmodeller, Lego Mindstormslådor etc.
5. Marknadsförning av skolans teknikarbete.
Om X-skolan
X, är en tätort i X kommun. Det största företaget i X är Orica som tidigare hette Nitro Nobel som tillverkar dynamit och sprängämnen. Fabriken i X startades av Alfred Nobel. Orten X har även satt namn på hagelpatronfabriken vid namn X Cartridge Company, som tillverkar ammunition såväl till jakt som till lerduveskytte. De centrala delarna av X har ritats av den kända arkitekten Ralph Erskine . För cirka 60 år sedan var Ralph Erskines moderna bostadsort i den blomstrande bruksorten X under uppbyggnad. Hela X centrum är ett byggnadsminne inklusive skolan. På X-skolan arbetar ca100 barn och ca 12 vuxna. Från förskoleklass till skolår 6 samt integrerat fritidshem.
Skolan har mycket lite material som används eller kan användas inom den dagliga teknikundervisningen. Detta resulterar tyvärr i att undervisningen eftersätts mer än vad det skulle göra om det fanns ett helt, bra och inspirerande material att bygga undervisningen på. Positivt är dock att skolans ledning är medveten om dessa brister och arbetar nu med att höja kompetensen hos lärarna. Två lärare har gått en kortare fortbildning samt har de nyanställt en lärare med hög teknikdidaktisk kompetens. Skolans ledning har även bestämt tillsammans med personalen att skolår 2011/2012 ska satsas extra på teknikämnet.
Skolan vill implementera teknikämnet från förskoleklass till skolår 6 samt fritidshemmet. Ambitionen är att teknik ska genomsyra hela verksamheten.
Lycka till med era ansökningar till årets teknikutbildning 2012.
/Ulrika
Den var en smula proffsigare än vår även om tanken var rätt lika. Lånar din mall inför nästa ansökan.
SvaraRaderaGlad att kunna hjälpa till =)
SvaraRadera