Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

måndag 14 december 2009

Ny kursplan för Teknik

Ny kursplan är att vänta inom teknikämnet. Kursplanutkast till ny läroplan för Teknikämnetfinns att läsa och utvärdera hos Skolverket (2009). I det centrala innehållet för årskurserna 1-3 står det att läsa att fokus skall läggas på bland annat konstruktion, funktion och design. Med det menas att eleven skall kunna bygga stabila konstruktioner, kunna hantera verktyg och redskap för konstruktionsarbete samt säkerhetsaspekter. Eleven skall även kunna genomföra enkla elektriska kopplingar. Eleven skall också ha en förståelse för vad Teknik är samt ge exempel på tekniska lösningar som svarar på några av människans primära behov av skydd, mat och värme, beroende på geografiskt läge (Skolverket 2009). En nyhet som föreslås är en skapande del där eleven skall skissa, bygga med lera, Lego eller liknande material. Detta förslag är ännu inte taget men visar ändå på nya strömningar inom teknikämnet.


Den kommande kursplanen verkar ligga närmare verksamma lärare inom det obligatoriska skolväsendets tidigare år än vad den nuvarande gör. Med det menar jag att de element som eventuellt kommer att finnas med i den nya kursplanen exempelvis konstruktion av Lego och skapande. Eventuellt kommer det att medföra att lärarna ser tekniken med nya ögon och förhoppningsvis kan få en relation till ämnet.

En studie som jag nyss genomfört men inte är publicerad än visar på tendenser att lärare verkar de uppleva Teknik som ett ämne fyllt av endast lampor och sladdar. Detta gör att den outbildade läraren (inom teknik) hellre väljer helt att avstå från att undervisa Teknik. Det medför att dennes elever inte uppnår målen för Teknik och i förlängningen medför det att läraren inte uppföljer sitt uppdrag. Den bakomliggande orsaken som genererat denna attityd verkar baserat på lärarnas eget möte med Teknik i skolan. Detta indikerar att egna upplevelser av ett ämne präglar attityden hos den som senare möter ämnet.

Hur ska man komma åt detta?

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar