Jag har här skrivit ner ett förslag på hur en fortbildningsdag för "Teknik för Lärare" kan se ut. Fokus ligger på Lego Mindstorms men kan lätt bytas ut till mer allmän teknik. Texten är skriven för lärare i förskolan men idén lika väl fungera för lärare i skolåren.
Tanken är att dela upp lärarna i mindre grupper som får besöka olika stationer, i detta fall 4 stycken. Stationerna har fått olika namn efter vad som ska läras vid just den stationen. Introduktionen är gemensam. Idén är att det ska vara en heldag och ska ses som en introduktionsdag till fortsatt fortbildning samt lärande.
Här är förslaget:
Station nr 1 - Introduktion, Vad ska läras ut?
Dagen är till för att vi ska kunna ge alla barn tillgång till att få utforska teknik på ett okomplicerat och lekfullt sätt. Vi ska under dagen diskutera vad det innebär at kunna teknik, hur vi bör arbeta med det samt didaktiken kring tekniken. Vi ska kunna ge alla barn ett självförtroende till teknik och skapa livslång lust till lärande. Vi ska få ta del av och lära oss Lego Mindstorm plus att vi ska få utforska hushålls apparater och annan hushållsnära teknik. Exempelvis sådant vi har på förskolan. Detta för att vi ska bli trygga i det vi lär ut. Vi vill inte ha en eldsjäl som driver detta utan vi vill ha flera!
Station nr 2 - Varför ska det läras ut?
Denna station handlar mycket om vårt demokrati uppdrag och ger plats för diskussioner om sociologi, genus och robotik samt autonomasystem för yngre barn. Vi arbetar med teknik för att barnen ska kunna bli frigjorda från att bli som man säger teknikslavar utan för att istället bli de som styr och använder sig av teknik. Det Lego Mindstorms system som ni kommer att möta har genom studier, bla mina egna, visat sig vara mycket bra för barn i koncentrationssvårigheter. Systemet är också snabbt och ger direkt en respons på det barnet utför vilket underlättar för de yngre barnen. Det passar lika bra för flickor som pojkar. Vi måste också fråga oss varför vi kvinnliga lärare står åt sidan och låter våra manliga kollegor ta plats när det är något som krånglar med tv-konferensen. Vad säger att mäns teknikkunskap är högre än kvinnors? Det är dags att bryta invanda mönster och låta alla barn ta plats i alla verksamheter.
Station nr 3 - Hur ska det läras ut?
Tanken är att vi kommer arbeta med Lego Mindstorms i olika former. Bland annat kommer ni få träffa Mindstorms ”Hunden” och utforska och skriva egna program åt den. Va! Kanske ni tänker. Det kan inte vi och det kan inte yngre barn men min erfarenhet säger att barnen faktiskt kan programmera och de är snabbare på att lära sig programmera än vad vi vuxna är. Dataprogrammet som barnen använder sig av är mycket pedagogiskt utformat med ett tydligt symbolspråk, vilket ni kommer att upptäcka när ni kommer till station nr 5. Jag vill involvera barnens föräldrar de kan, när det är möjligt, ta med gamla elektronisk utrustning som barnen kan utforska. Först prata om hur barnen tror att, maskinen gör, hur det kommer se ut inuti sedan kommer barnen att få skruva isär det och se hur de ser ut och sedan kan de använda det att göra eget skapande av det. Detta moment kanske kommer att kräva att vi vet ungefär vad det är vi ser men denna kunskap är lättare än vad vi tror att tillskansa sig och vi kommer att gå igenom idag och kontinuerligt. Vi lärare kommer sedan i verksamheten att förhoppningsvis förmedla känslan av att detta är naturligt så att det inte blir ett tillfälle där bara pojkar tar plats. Tidigare erfarenheter har visat att det inte varit så men det hänger mycket på er mina kollegor, vad ni förmedlar och hur vi pratar om teknik. Hur förhåller vi oss till tekniken? Byter vi våra egna sladdar till lampan, byter batterier i leksakerna, snickrar trasiga stolar och lagar förskolans bandspelare. Vi måste bli medvetna om vår egen roll som teknikförebilder.
Station nr 4 - För vem ska det läras ut?
Idag är det vi som ska läras men sen är det barnen. Vi kommer att göra detta med ALLA förskolans barn. Jag vill inte sätta en åldergräns för vem som får vara med och vem som inte får det. Det ska vara en inkluderande verksamhet till för alla barn oavsett ålder, kön eller eventuella behov av stöd. Jag vill i slutändan att alla tekniksaker ska stå tillgängliga så att barnen kan använda sig av materialet när de vill. Det är ett projekt för oss och för våra barn.
Station nummer 5: Bygg er egen NXT Mindstorms och glöm inte att ha ROLIGT!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar