Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

tisdag 8 juni 2010

Angående förslag till ny läroplan för förskolan - Teknik och genus

I dag är det vanligare att pojkar är intresserade av naturvetenskap och teknik än att flickor är det. I förskolans uppdrag ingår att motverka stereotypa könsrollsmönster och bidra till att barn utvecklas allsidigt utifrån sina förutsättningar. Det innebär att förskolan ska ge flickor och pojkar samma möjligheter att utveckla intresse och förståelse för dessa områden.

Det finns goda möjligheter att stimulera såväl flickors som pojkars intresse för natur och teknik i förskolan. Men för detta krävs ett medvetet förhållningssätt hos personalen. Det handlar om vilka förväntningar man har på flickor respektive pojkar och hur de bemöts i olika situationer.

Det handlar också om att vara uppmärksam på vad pojkar och flickor leker och vilka material de använder. De vuxna i förskolan ska sträva efter att utforma sitt arbete och lokaler och miljö på ett sådant sätt att barn inte begränsas i sina aktiviteter på grund av sitt kön.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar