Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 18 maj 2011

Lärandeteori = akademisk fernissa?

Äntligen börjar det sociokulturella perspektivet att ifrågasättas utanför skola och akademis väggar. Tack för inlägget som var i förra numret av tidningen Pedagogiska magasinet (2011-02-25) . Det var uppfriskande. Nyfiken? Läs här!

Roger Säljö har bemött kritiken och skriver "Den sociokulturella traditionen kan inte ses som en manual för undervisning och lärande. I stället står den för ett perspektiv som gör det möjligt att studera och utveckla lärande inom många olika fält" Pedagogiska magasinet (2011-05-12). 

I mina ögon är det ett problem med att detta perspektiv har blivit så pass sedimenterat i akademin att det ses som en praktisk och pedagogisk sanning.
Läs hela inlägget här

Det är bra när saker och ting får luftas vid ytan. Mer sånt!

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar