Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 16 december 2009

Robotics Invention System 2.0, RCX


Efter att ha lärt mig Lego Mindstorms så kände jag att jag ville lära mig det föregående systemet också. Lånade ett set av NT akademin på Örebro Universitet (tack för det). Jag gillar själva utsssendet på datorn bättre än Mindstorm. Ni kan se hur den ser ut här till vänster. Annars är det mycket som är likt. Programmeringen är mera barnvänlig i det nya systemet med sitt tydliga symbolspråk. Jag kommer under julledigheten att jämföra de två systemen och även lägga ut bilder på byggen samt eventuellt lite programmering för att ge en tydligare bild av fördelar/nackdelar med de olika systemen.

Varför gör jag då det? Jo, för de som inte har råd att köpa en Mindstorms finns det möjlighet att köpa en äldre version till ett billigare pris. Jag tänker även att förskolor och skolor eventuellt har möjlighet att få råd till robotlego om de köper den äldre versionen.

Vi får se vad som händer när byggandet och programmerandet startar.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar