Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

söndag 27 juni 2010

Slutrapport

Skriver just nu på slutrapporten angående robotprojektet som jag drivit tillsammans med Örebro Universitet. Det slår mig att man besitter massor av tyst kunskap som är svårfångat på papper. Hur ska jag på bästa sätt kunna förklara värdet av att barn får lära sig Teknik genom exempelvis Lego Mindstorms? Jag mina tankar är självfallet vetenskapligt förankrade och modifierade för att passa och lyfta vårt forskningsprojekt.

Jag hoppas och önskar en fortsättning av projektet för att verkligen få implementera projektets grundtankar i varje elev, lärare och förälder. Här nedan är en projektbeskrivning:

Robotteknik till svenska skolbarn

I projektet utvecklas en webbplats för undervisningsmaterial för robotik, liksom en lättillgänglig introduktionsbok till robotteknik för svenska skolor.

Projektet är ett exempel på hur Robotdalen arbetar för att öka teknikintresset och sprida kunskap om teknik hos lärare och skolbarn i olika åldrar. Genom att sammanföra undervisningsmaterial på en dedikerad webbplats görs materialet lättillgängligt och användbart för intresserade lärare, föräldrar och barn. I projektet ingår även en förundersökning om en rolig introduktionsbok till robotteknik till svenska skolor.

Genom att samla undervisningsmaterial inom robotik på en egen webbplats görs materialet mer lättillgängligt och användbart till intresserade lärare, föräldrar och barn. I projektet ingår även en förundersökning om en rolig introduktionsbok
till robotteknik till svenska skolor.


/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar