Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

måndag 16 augusti 2010

uppskattat teknikkunnande

Har idag börjat mitt arbete på en mindre skola. Det känns härligt att mitt intresse och kunnande runt teknik respekteras och ses som en stor tillgång. Det handlar mycket om nyttjande av kunskap istället för utnyttjande av de samme. Jag har fått ganska fria händer och lagt fram en plan för hur vi kan arbeta tillsammans på ett lättsamt och kunskapsproduktivt sätt. Skolan var inne på att skapa ett tekniktema vilket jag tycker är en god idé. Motsatte mig tanken på att göra en teknikvecka. Vilket är bland den värsta tanke jag vet. Aldrig skulle skolans personal tänka tanken att göra en historievecka i skolan och sedan tycka att man "haft ämnet klart" för det året. Varför är det så med teknikämnet?

Tur att det i detta fall inte handlade om teknikvecka utan ett mer långtgående tekniktema som ska genomsyra flera olika ämnen. Längtar efter att få introducera robotarna i skolan. Det kommer bli ett kreativt år.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar