Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 5 oktober 2011

Kör utan förare i farliga gångar

Artikel hämtad från Nyteknik

Med "Scooptram Automation" tar Atlas Copco med sig de senaste automatiska lösningarna till underjorden. För många inom gruvindustrin är maskinen en helt ny värld, rena paradigmskiftet. Det är en industri där man van vid att underhålla sina maskiner med enkla handverktyg som skiftnyckel och hammare. Plötsligt ska man börja jobba med sensorer, datorer och säkerhetssystem.

Bortsett från prov- och testkörningar i gamla gruvgångar vid Kvarntorpshögen har den autonoma maskinen inte använts i någon svensk gruva. Inte ännu. Däremot går den i kommersiell drift i en kanadensisk och en chilensk gruva. Systemet har också testats i Finland.

Maskinen, en hjullastare med grävskopa, ska få bort människor från farliga och riskfyllda gruvor. Men den ska också kunna öka produktiviteten i gruvorna. Ett exempel är när man spränger under jord. Eftersom en detonation frigör damm och partiklar uppstår en väntetid när gruvan måste vädras ut. Med en maskin som styrs och hanteras från kontoret eller arbetsboden går det att förkorta den perioden av icke värdeskapande arbete rejält. Dessutom kan man optimera en autonom lastare på ett annat sätt - och minimera bränsleåtgången och däckslitaget.

Lastaren är en så kallad LHD-maskin, "Load-Haul-Dump", som gräver, kör och tömmer skopan i ett schakt eller på ett lastbilsflak. Den är bestyckad med laserskannrar, videokameror, antenn, vägmätare och mycket annat. Men hundraprocentigt autonom är den inte. Man måste till exempel lära maskinen att köra en viss rutt i en gruva. Det kan göras med fjärrstyrning eller helt enkelt att en operatör sitter och kör manuellt och lär maskinen att navigera med sina sensorer. Lastningen, ett precisionsjobb som ställer extrema krav på algoritmer och sensorer, kan inte heller göras helt autonomt utan fjärrstyrs med joy-stick.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar