Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

torsdag 22 april 2010

Bon Jovis turne

Läste i Nytekniks nyhetsbrev att Rockbandet Bon Jovi åker på turne med ABB robotar. En viktig del i den visuella upplevelsen är en show med fem ABB-robotar (IRB 7600 industrirobotar) placerade på bakre delen av scenen och med varsin 2 x 3 m LED videoskärm fastmonterad på sin rörliga robotarm. Robotarna ingår som en del av konserten och rör sig i takt med musiken i en avancerad koreografi, samtidigt som skärmarna visar bilder från showen i realtid blandat med digitala animationer. I olika intervall formerar sig de fem robotarmarna så att en enda stor skärm bildas. ABB Robotics i Västerås har levererat robotarna till showen.

















Varje IRB 7600-robot är utrustad med en specialbyggd LED-skärm som väger runt 320 kg och består av 24 individuella delskärmar anordnade i ett rutsystem av sex kolumner och fyra rader. I-MAG (image magnification footage), vilket utgör cirka 85% av det som visas på skärmen under showen, förses med bildmaterial från ett stort antal kameror på och runt konsertarenan. Animationerna som förekommer växelvis med konsertbilderna i realtid är en kombination av den förprogrammerade 3D-grafiken och exakta, datoriserade responser på musikens taktslag i realtid.



Läs mer på ABBs hemsida

/Ulrika

1 kommentar:

  1. 2003 Hade jag kontakt med ABB och Robotics för att göra detta med Robert Wells, Jag har orginal 3-D grafiken vi tog fram,,ABB har nu tagit min gammla Design som Jag och ABB pratade om för 7 årsedan..
    De dom gör nu är en Blå kopia......

    Robert Ricciuti

    SvaraRadera