Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

lördag 24 april 2010

Finland inspirerar

Läste nyss om ett projekt i Finland som heter NaturligtVis. Det är ett projekt som har målsättningarna att väcka intresse för de naturvetenskapliga ämnena och få till stånd en attitydförändring. Ett steg i rätt riktning är att få in fler öppna laborationer och fler praktiska inslag i undervisningen. Projektet strävar till att få undervisningen att relatera till elevernas vardag och få en stark förankring i deras verklighet. Utmaningen ligger i att behålla nyfikenheten och kreativiteten även när den teoretiska nivån blir högre.

Legorobotarna utmanar elevernas kreativitet

NaturligtVis-projektet har varit en av de aktiva parterna i Svenskfinland gällande införandet av Lego Mindstorms NXT i skolmiljö. Ett exempel på den verksamheten är de kurser i robotprogrammering med Lego Mindstorm NXT. Konceptet med Mindstorms NXT innebär att man bygger robotar i lego och sedan programmerar dessa robotar att utföra olika uppgifter. NXT:n är en liten dator till vilken motorer och sensorer kopplas (bl.a. ljus-, ljud-, ultraljuds- (avstånds), och trycksensorer). Via programvara på en vanlig dator bestäms hur dessa motorer och sensorer ska reagera på information och vilka uppgifter roboten ska utföra.

Konceptet används i flera andra länder i den vanliga skolundervisningen eftersom byggandet och programmeringen stimulerar eleverna (och lärarna) inom ett brett område. Logik, matematik, dataprogrammering, kreativitet, upptäckarglädje, samarbetsförmåga, design och produktutveckling är några ord som lätt kan förknippas med Mindstorms NXT.

Tjoho! Finland är på rätt väg!
För den som är mer nyfiken, följ denna länk
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar