Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 25 november 2009

Använda robotar för att motivera eleverna

Har precis läst igenom "Kindergarten Robotics: Using Robotics to Motivate Math, Science, and Engineering Literacy in Elementary School " Önskar att vi hade mer svensk forskning om hur man kan arbeta med robotar (framför allt Lego Mindstorms) i skolan. Jag ser det inte som att jag vill frälsa alla med Mindstorm utan mer att det ska vara ett redskap, ett komplement för de barn som inte har hittat sitt sätt att lära eller som inte stimuleras tillräckligt av de traditionella redskapen i skolan. Jag använder ordet redskap i sitt sociokulturella sammanhang (läs mer av Roger Säljö). Det finns som exemplet ovan visar forskning från andra länder men det som saknas är hur man applicerar det i den svenska förskolan och skolan. Jag kommer längre fram i denna blogg att skriva om mina erfarenheter från undervisning med Lego Mindstorms. Jag kommer även att lägga ut praktiska exempel på byggen samt lektioner som du/ni kan använda er av på er förskola, skola eller varför inte hemma?

Skickar med en länk till sidan med Kindergarten Robotics: Using Robotics to Motivate Math, Science, and Engineering Literacy in Elementary School http://www.ingentaconnect.com/content/intjee/ijee/2006/00000022/00000004/art00005.

Lev gott
/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar