Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

måndag 23 november 2009

Teknik i skolans vardag? Självklart!

Ska man integrera tekniken i andra ämnen eller finns teknik redan tex. i naturvetenskap, samhällskunskap, historia och skapande? En grundläggande skillnad är att naturvetenskapens mål är att förstå världen och teknikens mål är att lösa praktiska problem, menar Gunilla Mattson i Teknikämnet i skolan, IPD-rapport nr 2005:12. Men ska man för den skull skilja ut ämnet teknik från den övriga verksamheten? När jag arbetar skiljer jag inte ut naturvetenskap (som ligger mig varmt om hjärtat) ur barnens dag på förskolan. När vi är ute svarar jag på frågor och utforska naturfenomen tillsammans med barnen. Jag väntar inte med att prata om det hydrologiska systemet till en speciell vecka utan jag lyfter det när det är som mest intressant för barnen. Jag vill att barnens möte med teknik ska fungera på samma lättsamma och okonstlade sätt. Tekniken ska inte vara något ouppnåeligt utan det ska vara elevnära. Om man ser till läroplanen för förskolan (Lpfö98) står det att man bl.a. ska förmedla ett kulturarv. Teknik är en viktig faktor i samhällsutvecklingen och därför ett kulturarv anser jag. Det gäller som lärare att SE att man inkluderar teknik i sin undervisning eller barngrupp. Jag tror att många lärare inte är medvetna om att de sysslar med teknik fast de egentligen gör det. I Lpfö 98 står det att
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
-utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika material och
tekniker,
-utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum

Det är en självklarhet att vi ska ge barnen detta. Det vi behöver är kompetenta lärare som är MEDVETNA och som vågar lära för livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar