Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

lördag 2 januari 2010

Att göra Lego stop motion filmer

Jag har funderat på det bästa sättet att göra snygga "Lego filmer". Ett förslag är att göra animeringar i Cinema 4D där man eventuellt kan lyfta sina Lego kreationer från Lego designer programmet in till filmen. Men jag försöker tänka ur ett barnperspektiv, vad blir lättast? Har man tålamod är stopmotion kul. Det behövs en hyfsad kamera och att man tänker på att ljuset är bra för att slippa kornighet på filmen och för att det helt enkelt är roligast att titta på.

Du behöver ett redigeringsprogram. Med Windows kommer Movie Maker och med Mac kommer imovie som du kan använda dig av. Lägg gärna ned lite extra energi på ljudet eftersom det är en stor del av upplevelsen. Är det ett barn som gjort filmen eller står som inspiratör och idéspruta låt då gärna barnet göra röster och ljud. Det gillar andra barn att se och höra. Något som jag glädjs extra åt är att det börjar komma mer och mer Lego stop motion på svenska på You Tube. Klippet nedan har jag inte med för att jag tycker att det är det bästa som finns utan det ska mer ses som roligt. Samt är det med för att det är på svenska

Titta och njut
/Ulrika

4 kommentarer:

  1. Filmen sööööööög

    SvaraRadera
  2. Trist att du inte gillade filmen. Jag tycker att de gjort ett bra arbete och extra kul att den är på svenska. Du får se det som inspiration. Gör en bättre film och lägg upp och visa vart skåpet ska stå.

    SvaraRadera
  3. är filmen gjord i Cinema 4D?

    SvaraRadera
  4. det var bra ljud och allt utom bilden den skakade mycket men annars var den ganska rolig och bra gjord men jag skulle nog kunna göra den bättre (men det bästa var att den var svensk

    SvaraRadera