Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 27 januari 2010

Kodu programmering för barn

Läste nyss en artikel på NyTeknik om Kodu.
Kodu Game Lab är ett nytt pc-program från Microsoft som riktar sig till barn som vill göra sina egna datorspel. Det kan även funderar som ett gott pedagogiskt verktyg i klassrummet. Barnen behöver inte kunna skriva kod utan upplägget fungerar liknande Lego Mindstorms NXT programmeringen. Jag kommer med säkerhet prova detta på mina elever och studenter.

Det är Microsoft som släppt en ”Technical Preview” av programmet som kan laddas hem gratis via webben. http://fuse.microsoft.com/kodu/

För den som vill komma igång snabbt finns flera olika världar att välja bland. I dessa kan sedan olika figurer och föremål placeras ut. Exempelvis en robot som skjuter missiler ( skjuta missiler är inget som jag är så jätteförtjust i men man får ta det onda med det goda) mot flygande tefat eller små figurer som springer omkring och skojar med varandra.

Tyvärr fungerar det inte på Mac men (om man inte har Windows som operativsystem) Själv har jag Snöleopard men har installerat Kodu på min bärbara PC. Det ska bli spännande att se hur det fungerar hemma och i klass. Jag måste dock först känna mig säkrare på systemet innan jag sätter det i händerna på barnen. På Nyteknik stod det att Kodu är tänkt från 9år och uppåt men jag rekommenderar att man själv avgöra från vilken ålder det kan passa. Det kan vilka gärna var en 7åring som använder det.


/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar