Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 24 mars 2010

Earth hour

I min kärlek till teknikens alla fantastiska områden kommer jag att uppmärksamma och delta i Earth hour. För mig är det viktigt att den teknik som jag använder är energisnål och är en del av den hållbara utvecklingen. För utvecklingens skull tänker jag släcka ljusen på lördag.

Lördagen den 27 mars 2010 klockan 20.30 genomförs världens största klimatmanifestation. Genom en enkel handling – att släcka ljuset under en timme

Här får du tips på hur du kan göra Earth Hour till en mysig, kul och minnesvärd kväll. Du kan även skicka in dina egna tips.

  • Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst ur miljöhänsyn. Annars är stearinljus bättre än paraffin.
  • Bjud in till fest. Samla ihop ett gäng vänner till en mörkerfest. Laga klimatsmart buffé. Tänk grönt och säsong. Men framför allt: Se till att ha riktigt kul!
  • Candle light dinner. Bjud vänner, familj eller den du älskar på en mysig middag till tända ljus.
  • Mindfulness. Var en stund för dig själv.
  • Hitta en date. (Om du är singel.) Det sägs vara klimatsmart att bo ihop.
  • Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.
  • Stjärnskådning. Om det är en stjärnklar kväll, kan stjärnskådning vara en spännande aktivitet. Kontakta ett observatorium nära dig för att höra om de har öppet, eller skåda på egen hand med en stjärnkarta.
  • Berättarkväll framför brasan. Samla familj och vänner framför brasan och berätta historier. Om fantasin är skral kanske en ljudbok är ett alternativ.
För mer info se http://www.wwf.se/v/klimat/earth-hour/1196404-earth-hour-2010-startsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar