Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

lördag 6 mars 2010

Robotlärare och humanoider

Som lärare har jag en massa tankar om lärandet och hur det kan göras på bästa sätt.

Här en en framtid som jag inte vill se. Robotlärare i Sydkorea om två år Hur avancerade robotar än blir är de fortfarande inte människor. En människa förnimmer och är bärare av den sk "tysta kunskapen" som en robot inte kan inneha. Jag älskar robotar men jag vill inte att de ska vara lärare åt våra barn. I detta fall med de sydkoreanska robotarna verkar de vara en nyare variant av webkameror eller "nannycams" där föräldrarna kan ha dem för att övervaka barnen och deras lärare.

Personligen är jag inte alls förtjust i att man försöker göra robotar som liknar människor. Jag anser att robotar ska synas att de är robotar. Detta för att tekniken tydligt ska framgå för den som är användare av den. Undantaget är de robotar eller robotdockor som görs för att hjälpa läkare etc att utbilda sig.

Skräckexemplet är detta, som fotot nedan förmedlar. Forskaren på bilden gör humanoider i sin avbild som han sedan provat på sitt barn för att se om barnet interagerar med roboten som om den vore sin pappa. Det gjorde inte barnet och barnet blev mest rädd. Detta är forskning som är etisk vidrig anser jag. Man gör inte på det sättet mot barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar