Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

fredag 26 februari 2010

Lär dig robotmagi

Idag har jag varit inne på möte på Örebro Universitet om det "Robotteknik till skolbarn" projekt som vi har där. Jag blir alltid full av idéer och tankar när vi diskuterar teknik, robotar och barn. Det är ett ämne som jag brinner för och känner är enormt viktigt att barn få ta del av. Ja, även vuxna. För mig är det en demokratisk rättighet att lära teknik. Det är härligt att få arbeta med något som man är passionerad över samt något som jag känner backas upp av akademin.

På tal om kurser som jag tidigare varit inne på. Varför inte gå en kurs i Automagi tillsammans med ditt barn?
Så här beskrivs kursen på Örebro Universitets hemsida:

Teknik A, Automagi - fascinationen av automatiseringsteknik upplevd tillsammans med sina barn 7.5 hp Hösten 2010.

Kursen riktar sig till föräldrar med barn som har ett gemensamt intresse för datorer men letar efter ett kreativt alternativ till datorspelande. Kursen visar vilka andra användningsmöjligheter för datorer det finns, till exempel programmering av inbyggda system eller robotar. Undervisningen sker i studiegrupper där föräldrar kan delta tillsammans med sina barn och bygga/programmera system baserade på deras förkunskaper. Behörighet: Grundläggande behörighet.
Urval: Betyg/högskoleprov/akademiska poäng.
Övrigt: Kursen sträcker sig över hela terminen med gemensamma träffar en eftermiddag (klockan 16-18) varannan vecka.

Det kan vara bra om du och barnet/barnen befinner sig i närheten av eller i Örebro för att kursen inte ska slita för mycket på dig och familjen.

Jag har sökt denna kurs tidigare men då har den inte blivit av pga för få sökande. Det vore kul och lärorikt om den blev av detta år.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar