Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

tisdag 9 februari 2010

Karlstad here I come

Nu åker jag och robotarna till Karlstad. Jag blir borta i två dagar. Vi, jag och Mindstorms, ska träffa en skolår 3 och en skolår 5 klass. Det kommer att bli cirka två timmar i varje klass. Min tanke är att vi flrst pratar om VAD en robot är och HUR de kan se ut. Sen tar jag fram de Lego Mindstormsrobotar som jag byggt och programmerat för ändamålet. Jag har byggt en "humanoid", en "hund" och en "gitarr"

Mötet med klasserna är en del av det projekt på ett universitet som jag deltar i. Projektets arbetsnamn är Robotteknik till skolbarn och handlar i stort att göra teknik tillgängligt för barn i skola (och förskolan). Det handlar om att sporra både lärare och barn. Gärna föräldrar också. Utgångspunkten är robotteknik á la Lego Mindstorms.

Här är hund och humanoidrobotarna:


















och "gitarren"















/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar