Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 10 februari 2010

Angående "Teknik finns överallt - utom i skolan"

Vill bara dela med mig av ett inlägg från Nytekniks webbsida.
Astronauten Christer Fuglesang, Volvochefen Leif Johansson och tretton andra ledamöter i Teknikdelegationen slår larm om teknikämnets allt svagare ställning i den svenska skolan. "Våra barn förtjänar bättre", skriver de i ett debattinlägg på Nyteknik.

Jag kunde inte låta bli att kommentera eftersom att jag tycker att det är så otroligt viktigt att barn för möta Teknik. Jag skrev:

Har själv varit i Karlstad idag och haft Lego Mindstorms dag med barn i skolår 3 och 5. Detta för att ge barnen kontakt med Teknik och för att visa dem vad som finns "där ute". Vi pratade mycket om vad som är Teknik och vad en robot är. Detta eftersom att fokus var att utforska och programmera Lego Mindstorms. Jag träffar inte elever och barn för att jag vill skapa framtida ingenjörer utan jag tycker att mötet och kunskapen om Teknik är en självklarhet och en rättighet. De flesta lärare som jag träffar i mitt arbete är medvetna om sina svagheter och uppskattar att jag kommer och håller i en tekniklektion. Min förhoppning är såklart att tekniken blir en del av skolans vardag och inte något som uppstår vid vissa tillfällen. Precis som det står skrivet i LPO94 att det ska vara. Positivt är dock den nya kursplanen och kravnivåmålen för Teknik som jag tror kommer att sporra och synliggöra teknikämnet för lärare, barn och föräldrar. Tills dess är det bara att kämpa på och försöka sprida nyfikenhet och lust till Teknik.

/Ulrika

1 kommentar: