Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

torsdag 18 februari 2010

Lego Universitet

Danska leksakstillverkaren Lego har planer på att starta ett privat universitet i Billund, Danmark. Avsikten är att kunna locka till sig utländska forskare och bedriva all slags forskning och utbildning som har med barn att göra. De vill göra Billund till "barnens huvudstad" (Källa HSV)


Tanken som jag förstår det är att det ska vara ett centrum för leksaksforskning, lekforskning etc. Detta tycker jag är ett mycket bra förslag. PÅ tal om leksaker. Andres Nelson är en svenska leksaksforskare som jag är mycket förtjust i. En bra föreläsare som jag tycker att ni ska ta chansen att lyssna på. Värd att läsa är: Nelson, A. & Svensson, K. (2005): Barn och leksaker i lek och lärande. Stockholm: Liber. Se även hans publikationer på http://www.hh.se/4.68f63a22118e705931180003481.html

En annan läsvärd bok är "Att göra kön" http://www.bokus.com/b/9789100578527.html?pt=search_result&search_term=att%20g%F6ra%20k%F6n. Det kan ställas i relation till leksaker, lek och vårt sätt att bemöta barn och unga på.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar