Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

onsdag 10 februari 2010

Sammanfattning av Karlstad

Jag och min bror har spenderat dagen på en F till skolår 6 skola i Karlstad. Det var min bror som förmedlat kontakten mellan mig och skolan samt varit min assistent idag. Mycket bra jobbat måste jag säga. Han är en naturlig pedagog. Han har även ett tekniskt arbete vilket gjorde han som en naturlig del av dagen.

Dagen såg ut som följande:
Vi började i år 3 sedan år 5. Upplägget var det samma i båda klasserna. Först pratade jag och barnen om vad teknik är. Sedan pratade vi om vad en robot är och hur den kan se ut. Sedan fick eleverna dela in sig i tre grupper. De var 14 elever i klassen. Det blev en robot i varje grupp. Alla fick prova de olika modellerna. Jag uppmuntrade att de utforskade de olika programmen som fanns i och sedan tittade vi även på programmeringen Hunden var en favorit hos dem. Med tanke på genus och att de var blandade pojkar och flickor i grupperna fick jag gå in och påminna om att låta alla prova och att släppa in flickorna i utforskandet.

Jag upplevde att de äldre inte var lika diskussionssugna när det gällde att diskutera vad teknik är. Kanske var de rädda för att inte "svara rätt". Detta fast jag påminde om att det inte handlade om rätta svar utan att mer fundera på vad teknik är för något och vad de upplever är teknik.

Allt som allt en härlig dag som jag hoppas gav eleverna lika mycket som det gav mig.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar