Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

torsdag 22 juli 2010

Att cykla i kulturlandskapet

När man bär sina teknikglasögon med sig öppnar sig en ny värld. Med det menas att man ser spåren efter kulturen och den teknik som används i naturen.

Går cyklade jag på resterna efter ett gammalt smalspår i Pershyttan. Förutom att jag mötte en älg vilket resulterade i att både jag och han blev lika förvånade och rädda så upplevde jag en plats som få människor nu tar sig tid att utforska samt inte vet om att det existerar.

Efter smalspåret fann jag gamla gruvhål och arbetartorp. Gruvorna hade spår efter handborrning och tillmakning. Det var nästan så jag fick rysningar av välbehag. Hit ska jag ta mina studenter och elever. Här finns mycket teknikhistoria att lära på ett lustfyllt sätt.

/Ulrika

1 kommentar:

  1. Ja, jag åkte också den vägen idag!! Har själv varit i Pershyttan flera gånger, men aldrig tagit mig så långt ut från besöks stråken. Det var vackert!!

    SvaraRadera