Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

lördag 24 juli 2010

Stöld av historien

Läste nyss att Pershyttans kulturreservat har blivit utsatt för stöld. En handborr (borr som användes i gruvorna, innan man fick lufttrycksborrar, och som användes i kombination med slägga) stals igår.

Behovet av att borra uppstod då sprängmedel introducerades: krutet på 1600-talet, nitroglycerin och dynamit i mitten av 1800-talet. Fram till i början av 1900-talet utfördes nästan allt borrningsarbete för hand med slägga och handborr. Det var ett både tungt och farligt arbete.





Jag kan förstå dragningen till föremålet men vem med de rätta sinnena i behåll gör en sådan sak? Vem är så självisk så att man stjäl en bit kultur- och teknik historia från oss andra? Jag hoppas att kulturreservatet återfår föremålet så att jag kan visa det för mina studenter och elever igen.

Här är en film som illustrerar gruvhistoria. Dock inte Pershyttan.


/Ulrika

1 kommentar:

  1. Illustrativ och fint blogginlägg. Men med dystert innehåll!!

    SvaraRadera