Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

måndag 12 juli 2010

gruvor och hyttor

Känner mig extremt privilegierad över att ha tillgång till både en hytta och en gruva.  Idag har jag avnjutit båda. Bilden ovan visar Lockgruvans inre.

Hyttan är min favorit plats. Här finns teknikhistorien samlad från 1850 fram till 1950talet. Hyttan innehåller förutom masugn, rostugn, sinterpanna, hundar, värmeapparat med tillhörande gasledningar, ångmasikn, ångpanna , generator....etc...... Det är i det närmaste en magisk plats och utmärkt för de som vill lära mer eller utforska tekniken. Man kan inte låta bli att undra varför inte fler lärare kommer hit med sina klasser. Bilden nedan föreställer Pershyttans hytta.



Imorgon kommer jag att utforska vindkraft med nästa generations teknikutövare. Det blir toppen kul!

/ Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar