Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

torsdag 4 november 2010

Nej, jag förstår inte alls!

Varför finns det så många forskare som är besatta av att göra människoliknade robotar?
Filmen nedan visar en Robot som är tillverkad på Osaka University tillsammans med Kokoro Company. Roboten som har namnet Actroid-F är tillverkad för att finnas på sjukhus och miljöer där människor interagerar med varandra. Jag funderar på om det är en kulturell skillnad. Studier som är gjorda i Sverige visar på att äldre inte vill bli omhändertagna av robotar som ser ut som människor utan man vill hellre få hjälp av robotar som ser ut som, just det, robotar.

Nej, jag förstår inte alls varför denna fascination finns. Är det inte bättre med robotar som är robotar och människor som är människor? Jag gillar robotar men, jag gillar människor mer.



/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar