Skriver om teknik, främst robotik. Följ mig på twitter @teknikpedagog

söndag 20 mars 2011

En underbar konsert

Var och upplevde en underbar konsert med svenska kammarorkestern igår. Jag blev helt tagen av deras dynamik och förmåga förmedla passion via sina instrument. Det var länge sedan jag satt och lyssnade på dem (senast var deras samarbete med Ale Möller band).

Konserten igår hette "Beethoven, är det en fisk eller?" Det var en konsert som riktar sig till oss som är 5år och uppåt. Vi lyssnare mötte en "professor", som var expert på Beethoven, och hans självutnämnda assistent. De tog oss genom historien om Beethoven. Svenska kammarorkestern stod för resan genom musiken. Höjdpunkten i mina ögon var när vi alla fick stå upp och sjunga och hjälpa till att dirigera orkestern. Sååååå kul!

Vad har detta med teknik att göra? Har du någonsin studerat en tvärflöjts uppbyggnad? Det är ett komplicerat system av skruvar, fjädrar och klaffar. Lika så har kunskapen om tekniken tillåtit människor att tillverka musikinstrument som kan bjuda på så stora upplevelser som jag fick delta i igår.

Höll på att glömma... Mr Bean var även med och dirigerade igår....

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar